Лабораторна 4

Лабораторна робота № 4
стулентки групи 1 МСОТ
Волинець Віти Миколаївни


Тема: Створення і використання електронного навчально-методичного комплексу в навчальному процесі.
Мета: навчитися розробляти структуру , створювати та використовувати електронного навчально-методичного комплексу у навчальномуу процесі.

Обладнання:
1. Електронний курс лекції 4.
2. Комп’ютер з ОС Windows та пакетом програм Microsoft Office

2. Проблеми мають місце в застосуванні ЕНМК в навчальному процесі
У роботах науковців досліджується проблема розробки та використання інформаційно-телекомунікаційних технологій (ІТКТ) в навчальному процесі, сформульовані певні вимоги до ЕНМК, визначений його зміст, оформлення, методичні та програмно-технічні вимоги до ЕНМК і його компонентів.
Наводиться аналіз досвіду використання ЕНМК у навчально-виховному процесі, показується, що найбільш ефективними є курси, які засновані на альтернативних способах представлення навчального матеріалу: на підставі лінійної та нелінійної схем, даються відповідні рекомендації з практичного використання.
Найбільш повним вважається ЕНМК, який містить таке:
-          анотацію до курсу, в якій наводиться коротка характеристика ЕНМК, його переваги, для кого він призначений;
-          робочу програму, що сформована на основі Державного стандарту з професії (спеціальності), та типової програми з даної дисципліни;
-          керівництво щодо вивчення дисципліни (методичні вказівки для викладача, учня), яке включає в себе вказівки для самостійного вивчення теоретичного матеріалу, виконання практичних завдань; вказівки з технології вивчення навчального матеріалу на певному рівні, послідовності використання всього навчально-методичного комплексу, навчальних модулів, блоків, навчальних одиниць;
-          навчальний посібник містить виклад навчального матеріалу (теоретичного, практичного) відповідної дисципліни, який відповідає робочій програмі та структуруванню на методичні дози (модулі, блоки, навчальні одиниці);
-          практикум використовується для формування умінь та навичок на основі застосування теоретичних знань, які застосовуються під час розв’язування практичних завдань;
-          тести або тестуючі системи використовуються для перевірки рівня засвоєння навчального матеріалу на початковому, проміжному та підсумковому етапах;
-          довідник містить відповідні матеріали, таблиці, визначення, глосарій з дисципліни;
-          електронну бібліотеку курсу, що містить підручники та посібники, які доповненні аудіо-відео матеріалами, освітніми INTERNET-ресурсами.


Бурхливий розвиток інструментальних середовищ для Internet зачепив практично всі сфери програмування. Однією з цих розробок стало створення засобів, які дозволили навіть непрофесіоналам створювати електронні посібники (підручники), що мають стандартний і звичайний для користувачів Windows інтерфейс, з іншого боку, - дозволили створювати ефективне середовище навчання.
Мова йде про систему Microsoft HTML Help. Розробка ЕНМК здійснюється на основі гіпертекстової технології, для цього на комп’ютері достатньо встановити  лише тільки браузер (англ. Browser- програма для переглядуMicrosoft Internet Explorer.
Таким чином, використання сучасних комп’ютерних  технологій у навчальному процесі дозволяє будувати інтерактивне засвоєння навчального матеріалу, яке значно підвищує ефективність навчання.
Сучасні комп’ютерні дидактичні програми, що входять в ЕНМК дисципліни (електронні підручники, посібники, збірники задач і вправ, гіпертекстові інформаційно-довідникові системи і т.д.) за умов належного грамотного використання стають потужним засобом (інструментом) вивчення дисципліни. В більшості випадків такі комплекси розміщують у локальній мережі навчального закладу або записують на компакт-дисках (CD).
3.Умови ефективного використання ЕНМК
Проте у використані ЕНМК в навчальному процесі є певні складності:
1.      Використання ЕНМК має певні труднощі, що пов’язані з наявністю локальної мережі та відповідного обладнання, яке дає можливість працювати з мультимедіа програмами.
2.      Викладання навчального матеріалу, проведення занять має бути відповідним чином адаптоване для досягнення ефективності використання ЕНМК дисципліни.
Використання ЕНМК в навчальному процесі буде ефективним, якщо робота здійснюється в єдиному інформаційному просторі, тобто, коли обчислювальні ресурси навчального закладу об’єднані в мережу з регламентованим доступом до інформації та обладнання, в яких розгорнуті та функціонують мережеві програмні засоби автоматизації процесів (від електронної бібліотеки до електронного каталогу бібліотеки), навчальних програмних засобів, що інтегровані в єдину інформаційну систему навчального закладу (ЄІСНЗ). Така ЄІСНЗ будується на базі Іntranet-мережі та об’днує в єдиний інформаційних простір всі служби.



4. Схарактеризуйте складові ЕНМК:
Важливу роль в ЕНМК відіграють електронні підручники (посібники), це навчальний матеріал, який не прив’язаний до фізичного носія, та закладений у програму. Він має забезпечувати функції: презентаційну, навчальну, статистичну властивість і має підсистему оцінювання рівня засвоєння навчального матеріалу.
Розгляньмо режим роботи з електронним підручником (посібником) як складової частини  ЄІСНЗ, в якій використовується ЕНМК.
1. Лекція
Електронний посібник має допомогати лектору дохідливо і наочно викласти матеріал у відповідності до навчальної програми, здійснювати підтримку лектора в проведенні лекції та її підготовці. Крім презентації в підготовці лекційних матеріалів мають бути шаблони для друку роздаткового матеріалу.  При цьому слід враховувати виконання таких можливостей:
-          інтерактивність презентацій з можливістю переходу до будь-якого фрагменту та повернення до кадру, з якого здійснений перехід;
-          перегляд анімацій і відеофрагментів, програвання звуку в презентації, можливість переривання та запису звуку з любого логічного фрагменту; збільшення графічного зображення на екрані, можливість його переміщення;
-          можливість попереднього відбору навчального матеріалу лектором у відповідності до програми лекції;
-          можливість окремого автоматичного представлення матеріалу, програми, які повністю заміняють лектора з можливістю зупинення учнем викладання матеріалу або повторення необхідного фрагменту.
2. Семінари і поточне тестування
Комп’ютерні технології використовуються під час проведення семінарських занять. Індивідуальна робота кожного учня може контролюватися відповідною програмою, а статистична інформація збирається у викладача.
Слід зазначити, що електронний посібник не замінить викладача, а є для нього лише допоміжним інструментом.
Використовуючи ЕНМК, викладач одержує інструмент моніторингу успішності учнів, яка може бути зібрана на екрані комп’ютера.
Електронний посібник повинен містити достатньо значну кількість завдань, це дасть можливість здійснювати диференційований підхід у процесі формування умінь та навичок, а також автоматизовану генерацію завдань.
Використання ЕНМК на семінарських заняттях дозволяє суттєво спростити проведення тестів, здійснювати збирання та аналіз успішності учнів, одержується можливість проведення тестів, аналіз їхнього виконання. Також суттєвим може стати використання розгалуженої системи оцінок, в якій задачі, що відносяться до декількох тем, оцінюються відповідною кількістю балів, які проставляються в різних розділах. Таким чином, у викладача складається цілісна картина успішності учнів і засвоєння навчального матеріалу. Якщо в учнів виникає потреба звернутися до лекційного матеріалу, то він має змогу знайти в меню необхідну лекцію або відповідний матеріал в електронному посібнику.
3. Підсумкові тестиЕкзамени
Залік з вивченого курсу можна також  провести з використанням електронного посібника. При цьому може бути використаний той самий механізм, як і для поточного тестування. Слід звернути увагу на захист системи обліку і бази даних успішності учнів. Проте слід зазначити, що коли необхідно здійснити складний програмний аналіз відповіді, розглянути логіку розв’язання задачі, пояснення відповіді задач, то використовувати тестову систему не має сенсу.
Комп’ютер дозволяє в режимі реального часу збирати та обробляти значний обсяг інформації, проте тільки від викладача залежить, яку користь принесе його використання. Попередній аналіз, який виконує комп’ютер допоможе викладачу зрозуміти, які помилки зробив учень, і на якому рівні.
4. Самостійна робота з посібником
Можливості електронного посібника переважно розкриваються  через діяльність учнів, які мають можливість самостійно вивчати теоретичний матеріал, здійснювати тренувальну навчальну діяльність,  контроль за рівнем знань, інформаційно-пошукову діяльність. Процес навчання здійснюється на принципово новому, вищому рівні, тому що електронний посібник надає можливість навчатися в темпі, який притаманний йому, забезпечує можливість кожному багаторазово повторювати і вести діалог між учнями і комп’ютером. За допомогою електронного посібника учня легше зацікавити і навчити, на нього мають вплив звукові і зорові образи, інформаційні й емоційні складові.
Психологи і викладачі стверджують, що  учні навчаються по-різному: – певна кількість краще навчаються  на слух, інші зорово або тактильно. Залучення всіх органів чуття веде до зростання засвоєння матеріалу порівняно з традиційною методикою. Навчання з використанням електронного посібника є однією з інтенсивних форм навчання, коли навчальний матеріал дидактично підготовлений фахівцями, орієнтований на індивідуальні здібності учнів. Індивідуальна діалогова комунікація за допомогою відео-, графічних, текстових і медично-мовленнєвих вставок настільки інтенсивна, що полегшує процес навчання, гіперсередовище дозволяє розширити можливості інформаційного впливу на користувача, залучає учня до процесу навчання.
Розв’язання проблеми поєднання звукової, текстової, графічної та відео інформації в електронному посібнику робить його універсальним.
5. Робота з посиланнями
Електронний посібник містить достатньо значний обсяг інформації, проте скільки б не було в ньому інформації, вона ніколи не буде вичерпаною, а тому для підтримки електронного посібника корисно створити тематичний сайт з посиланнями, який поповнюється і структурується в процесі навчання. В свою чергу, посібник повинен мати посилання на цей сайт в локальній мережі або в мережі Internet, якщо навчальний заклад має відповідне підключення.
Крім того, в змісті посібника основні терміни і поняття мають гіперпосилання, що дозволяє швидко здійснювати самоконтроль засвоєння основних понять навчального матеріалу, за необхідністю здійснювати його повторення.
6. На допомогу викладачу
ЕНМК має певну цінність для викладача. Крім функцій наочної демонстрації, тестування й обліку, слід звернути увагу на підготовку викладача до занять як у презентаційній, так і у змістовній частині. У процесі використання ЕНМК викладач пояснює матеріал, а учень має можливість користуватись відповідним роздатковим матеріалом, який є в ЕНМК і не потребує  додаткових витрат часу, у випадку необхідності можливе швидке його використання та роздруківка.
Наявність в електронному посібнику інструментів створення презентацій за підготовленим шаблоном, можливість введення текстової і графічної інформації зменшить витрати часу на підготовку занять, підвищить якість і наочність навчального матеріалу. Не слід забувати, що інтерфейс і функціональні можливості мають бути чітко відпрацьованими.
7. Лабораторні та групові заняття
Невід’ємною частиною ЕНМК є лабораторні роботи, якщо це передбачено робочою програмою і змістом дисципліни.
Розгляньмо переваги виконання лабораторних робіт за допомогою ЕНМК:
1.          За допомогою анімацій, відеороликів, таблиць і графіків учень має можливість взяти участь у постановці дослідів, модулювати процеси.
2.           За допомогою опису лабораторної роботи в одному стилі з електронним посібником за умов наявності віртуального стенду і програми, що моделює роботу приладів, учні мають можливість виконувати відповідну роботу, аналізувати і узагальнювати інформацію.
3.          Віртуальні системи дають можливість кожному індивідуально виконувати роботу.
4.          Відпадає необхідність у створенні спеціалізованих лабораторій, обладнання. Комп’ютерна лабораторія може обслуговувати різні предмети.
8. Тренажери, імітатори
Протягом багатьох років тренажери та імітатори використовувались у навчальному процесі для тих фахівців, робота яких була пов’язана з професійним ризиком або потребувала значних витрат, а тому для здешевленння та досягнення високого професіоналізму використовуються тренажери та імітатори. Принцип їхньої дії полягає в тому, що в комп’ютері створюється модель, робота якою максимально наближена до реального устаткування, процесу. Учень виконує певні операції та одержує відгук комп’ютерної системи.
На сучасному етапі в навчальній роботі набули поширення використання тренажерів, імітаторів в галузях, що не потребують приладів та устаткування (складання проектів, розрахунки схем, виконання певних операцій і т.п.).При цьому використання імітаційного моделювання має суттєве значення в навчальному процесі.
1.                 За допомогою тренажерів, імітаторів можна відтворювати практично будь-яку ситуацію, моделювати пристрої, виробничі процеси. Кожний учень навчається в ситуації,  максимально наближеній до реальної виробничої.
2.      Використання тренажерів, імітаторів, що базуються на персональних комп’ютерах, дозволяє уніфікувати навчальний процес. Прикладом може бути електронні лабораторії з хімії, фізики. Лабораторні роботи з цих предметів можна виконувати в будь-якій комп’ютерній лабораторії за умов наявності відповідної програми.
Для виконання всіх функцій ЕНМК, що пов’язані із взаємодією в мережі є домовленість в єдиному підході до стандартів на оформлення даних, обміну інформації, проведення занять та екзаменів, тестування і т.п.
Можливості використання ЕНМК в навчальному закладі дещо обмежені фінансуванням, можливостями розробників, термінами виконання проектів, наявністю необхідного програмного і кадрового забезпечення. Істотне значення має розробка інтерфейсу, щоб підвищити мотивацію учнів.
Системне використання в навчальному процесі ЕНМК забезпечить:
-     спрощення функції контролю за рівнем знань, умінь і навичок учнів, яка переходить від викладача до програми;
-     здійснення постійного моніторингу успішності учнів;
-     підвищення ефективності мовлення за рахунок здійснення інтерактивного навчання;
-     розширення можливості самостійного вивчення дисциплін, окремих тем;
-     формування умінь і навичок виконання окремих операцій, процесів за допомогою відпрацювання їх на тренажерах, маніпуляторах;
-     економію часу на підготовку викладача до занять, створення роздаткового матеріалу, демонстрацію дослідів.
Умовою успіху використання ЕНМК завжди буде власне переконання педагога в тому, що електронні матеріали виявляються корисними, важливими і невід’ємними елементами вивчення певної дисципліни. Використання ЕНМК сприяє інтенсифікації навчального процесу, реалізації ефективного поєднання нових і традиційних технологій навчання на основі використання інформаційно-телекомунікаційних технологій.


Немає коментарів:

Дописати коментар